Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012

Επανέρχεται ο Δημήτρης Σκούφης για Τεχνικό Πρόγραμμα και Προυπολογισμό.

« Πολιτική» και Δημοτική αρχή ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΥΣ- ΜΥΚΗΝΩΝ
                                                  
                                                  Μέρος δεύτερο



Όπως έλεγα και στο πρώτο μέρος η Δημοτική Αρχή του Δήμου μας αντί να επιδιώκει τον διάλογο και την σύνθεση απόψεων εφαρμόζοντας κατά γράμμα την γνωστή ρήση του Γάλλου στρατηλάτη & αυτοκράτορα Ναπολέοντα Βοναπάρτη κατά την οποία «Τρία πράγματα δεν κάνεις στην πολιτική: δεν υποχωρείς, δεν ανακαλείς και δεν παραδέχεσαι τα λάθη σου» δεν παραλείπει με κάθε ευκαιρία να εγκαλεί την αντιπολίτευση και να την μέμφεται γιατί δεν χειροκροτεί και τα λάθη της-εννοείται όσον αφορά τα δημοτικά μας πράγματα- αφού ποτέ η ίδια δεν υποχώρησε ως προς αυτά, δεν τα ανακάλεσε και δεν τα παραδέχτηκε.

Έτσι και σε ένα ακόμη από τα κορυφαία θέματα συνεδρίασης του ΔΣ (υπενθυμίζεται η ψήφιση του κανονισμού λειτουργίας του ΔΣ, του Ο.Ε.Υ. του Δήμου κλπ γιατί όχι και η κατώτερη των περιστάσεων λειτουργία του Δ.Σ. σε μόνιμη βάση) για τον Προυπ/σμό του 2012 του Δήμου, δεν ήρθε μόνο εντελώς απροετοίμαστη και πρόχειρη αλλά και με σχέδιο να αποκλείσει κάθε παρέμβαση-ερώτηση για πρόσθετες πληροφορίες- διευκρινήσεις κλπ της αντιπολίτευσης και με την άνεση της πλειοψηφίας που διαθέτει το επέτυχε.



Πριν καν ξεκινήσει μια σχετικά έστω και υποτυπώδης- έστω και προφορική- εισήγηση-αιτιολόγηση των μεγεθών του προυπ/σμου από οποιαδήποτε, τον αρμόδιο αντιδήμαρχο πχ ή άλλον υπηρεσιακό παράγοντα, ο πρόεδρος έβαλε χωρίς περιστροφές το θέμα σε ψηφοφορία. Και ας είχε προειδοποιηθεί και μάλιστα γραπτώς με την επιστολή μου ότι ένα σύνολο μεθοδευμένων κινήσεων όλο το μήνα δεν έδειχναν παρά «επιδίωξη δυο από τα βασικότερα θέματα του Δήμου (Τεχνικό Πρόγραμμα & Προυπ/σμός) να τελειώνουν με όσο γίνεται πιο συνοπτικές διαδικασίες….».




Και έτσι αφού κατά την ολιγότερη του 15λεπτου διάρκεια συνεδρίασης του ΔΣ στο ίδιο θέμα) διαπιστώθηκε- μεταξύ άλλων- πως γνώση του προυπ/σμού που θα ψηφιζόταν στο Δ.Σ. είχε… μόνο η συμπολίτευση, υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφίας και καταψηφίστηκε για όσα αναφέρθηκαν ήδη από την αντιπολίτευση. Δεν νομίζω άλλο ΔΣ να έχει επιτύχει τέτοιες fast trac διαδικασίες ψήφισης προυπ/σμού.

Προσωπικά έχοντας μελετήσει ένα προσχέδιο που είχε παραδοθεί με μόνα τα κατά κωδικό εσόδου και εξόδου μεγέθη του προυπ/σμου, μεγέθη τα οποία μπορεί τελικά και μην συμφωνούν σε πολλές κατηγορίες τους, με αυτά του ψηφισθέντος προυπ/σμου, κατέληξα στα εξής συμπεράσματα όχι όσον αφορά τα μεγέθη αυτά καθεαυτά αλλά ως προς την αλληλουχία των μεγεθών αυτών μεταξύ τους προς τον σκοπό επίτευξη κάποιων συγκεκριμένων στόχων στόχων, στο πλαίσιο των δεδομένων αναγκών και προβλημάτων του Δήμου.

Σημείωνα λοιπόν από αυτά τα συμπέρασματά μου τα εξής:

«….Ο Δήμος μας όπως και κάθε Δήμος έχει ευθύνη όχι μόνο να σχεδιάσει (σ.σ. δια του προυπ/σμου του) και να προγραμματίσει αλλά και να λειτουργήσει όσο γίνεται πιο αποδοτικά, ικανοποιώντας βασικές απαιτήσεις, όπως:

• η προστασία του περιβάλλοντος ,

• η διατήρηση αλλά και η περαιτέρω αναβάθμιση-ανάδειξη της ιστορίας και της φυσιογνωμίας του Δήμου,

• η άσκηση ποικίλων κοινωνικών πολιτικών αλληλεγγύης προς το δημότη

• της προστασίας του ξεχωριστού χαρακτήρα και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής

• της συνεχούς αναβάθμισης της ποιότητας των παρεχόμενων από το δήμο υπηρεσιών στους δημότες του κλπ. …» και συνέχιζα:

«..Η διοικητική μεταρρύθμιση του κράτους άρα και της αυτοδιοίκησης ήταν και εξακολουθεί να παραμένει καθολικό αίτημα.

Το αίτημα αυτό είχε και εξακολουθεί να έχει ευρύτερους στόχους από αυτούς που έχουν δρομολογηθεί και επιτευχθεί ως σήμερα όπως η καθολική προσαρμογή της δημόσιας διοίκησης (κεντρικής, αποκεντρωμένης-περιφερειακής κλπ) στις τρέχουσες κοινωνικοικονομικές Ευρωπαϊκές και Διεθνείς συνθήκες , προκειμένου να καταστεί δυνατή όχι μόνον η ισόρροπη και με ταχύτερους ρυθμούς επίτευξη της περιφερειακής ανάπτυξης , η αποτελεσματικότερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση των πολιτών αλλά και η πλήρης αποκατάσταση του ευρωπαϊκού και διεθνούς κύρους της Χώρας…..»

«..Ο προϋπολογισμός κάθε οικ. έτους προσδιορίζει τις ικανότητες και τις δυνατότητες, που έχει ο Δήμος που τον προτείνει, να σχεδιάζει, να βάζει προτεραιότητες, να κινητοποιεί ευρύτερες δυνάμεις σε συναινετικές αποφάσεις και εν τέλει να υλοποιεί τις αποφάσεις αυτές.

Στους σχεδιασμούς αυτούς εντάσσεται η υλοποίηση όχι μόνο βραχυπρόθεσμων αλλά και μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων.

Ο προϋπολογισμός πρέπει ακόμη να εξυπηρετεί δύο πολύ καίριους στόχους, γεγονός που δεν αποπειράται κάν το παρόν σχέδιο του Δήμου μας.

1) Την αύξηση των εσόδων :

• μέσω της καταπολέμησης κυρίως της φοροαποφυγής και της φοροδιαφυγής στους δημοτικούς φόρους-τέλη κλπ

• την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση της δημοτικής περιουσίας,

• την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση των φυσικών πόρων και λοιπών πλεονεκτημάτων κάθε περιοχής.

2)Την αποτελεσματική αξιοποίηση των εξόδων:

• σε επενδύσεις,

• σε υπηρεσίες,

• στο ανθρώπινο παραγωγικό δυναμικό,

• στην τοπική ανάπτυξη,

• στο περιβάλλον,

• σε κοινωνικές παροχές,

• σε τεχνολογίες και ειδικότερα σε νέες τεχνολογίες

• στην βελτίωση της ποιότητας ζωής κλπ

Σε κάθε προϋπολογισμό όπως είναι γνωστό αποτυπώνονται κορυφαίες επιλογές , γι’ αυτό και η προσέγγιση και ο σχολιασμός κάθε μιας εξ αυτών θα πρέπει να γίνεται με αντικειμενικό τρόπο..»

«…Σε ένα οικονομικό και δημοσιονομικό ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας της χώρας, όπως το σημερινό, οι άξονες στους οποίους πρέπει να στηρίζεται ένα σωστό σχέδιο ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ είναι :

• Η συμπίεση του κόστους των υπηρεσιών και των εν γένει λειτουργιών του Δήμου.

• Η συγκράτηση πάση θυσία των δαπανών και ειδικότερα εκείνων με περιορισμένη κοινωνική αποτελεσματικότητα ακόμα και με την κατάργηση πολιτικών πολύ χαμηλής κοινωνικοοικονομικής προτεραιότητας.

• Η προσαρμογή των πάσης φύσεως εξόδων τουλάχιστον στους μέσους ρυθμούς αύξησης των εσόδων ( των συνενωμένων ήδη σήμερα δήμων κλπ) 15-20% κάτω αυτών του 2011.

• Το νοικοκύρεμα και η μείωση των ελλειμμάτων.

• Η αύξηση κυρίως από νέες πηγές των εσόδων και η διατήρηση στα υφιστάμενα επίπεδα- αν δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης -των δημοτικών τελών και δικαιωμάτων.

• Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου και των τοπικών φυσικών πόρων.

• Η διεκδίκηση κονδυλίων από διαθέσιμα εθνικά , ευρωπαϊκά κλπ προγράμματα.

• Η αναδιάρθρωση τυχόν δανειακών ή άλλων υποχρεώσεων του Δήμου.

• Η ενίσχυση των κοινωνικών παροχών

• Η αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού,

Οι άξονες αυτοί ούτε κατ ελάχιστο έχουν ληφθεί υπόψη αμέσως ή εμμέσως από καμιά πρόβλεψη του υπό ψήφιση προϋπ/σμού….»

«….Η ανυπαρξία οιασδήποτε εισήγησης – έκθεσης αιτιολόγησης κάθε γραμμής του προϋπολογισμού και του Τεχνικού Προγράμματος το λιγότερο που μπορεί να σημαίνει είναι ότι απουσιάζει η βούληση της Δημοτικής Αρχής να συζητήσει δημόσια- έστω και στοιχειωδώς- όλα εκείνα τα θέματα που συνδέονται ευθέως, όπως ήδη αναφέρθηκε πιο πάνω, με την κατάρτιση ,ψήφιση αλλά και την υλοποίηση τελικά του προϋπ/σμού δηλ. με το πρόγραμμα δράσης της για το 2012.

Τέτοια θέματα είναι οι πάσης φύσεως ανάγκες των υπηρεσιών του Δήμου για την σωστή λειτουργία τους οι γενικότερης ελλείψεις – ανάγκες και προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν και μάλιστα ξεχωριστά για κάθε περιοχή-Δημοτική ή Τοπική Κοινότητα -της χωρικής του αρμοδιότητας.

Αντί όμως αυτού πάνω από το 75% των τοπικών ενοτήτων και πάνω από το 45% των Δημοτικών Ενοτήτων του Δήμου έχουν και για το 2011και για το 2012 παντελώς και με προκλητικό τρόπο αγνοηθεί (πχ η μεγαλύτερη σε έκταση ΔΕ Λυρκείας και Τοπικές κοινότητες, ων ουκ έστι αριθμός,( όπως Γυμνό, Καρυά, Στέρνα, Κεφαλάρι, Ελληνικό, Σχοινοχώρι ,Μαλανδρένι, Σταθέικα, Φύχτια, Φρέγκαινα, Κρύα βρύση Σκαφιδάκι κλπ) και μάλιστα με ευθείες παραβιάσεις του ισχύοντος για την κατανομή των διαθέσιμων για έργα πόρων του Δήμου νομικού πλαισίου ( άρθρα 2 & 266 παρ.2& 3-όπως και της κατ εξουσιοδότησης της τελευταίας προαναφερόμενης παρ/φου με αρθμ.74452/29-12-2010 εκδοθείσης και δημοσιευθείσης σε ΦΕΚ Απόφασης του ΥΠ.ΕΣ- του ν.3852/10).

Η νομιμότητα των ενεργειών αυτών της Δημοτικής Αρχής ή οιουδήποτε άλλου οργάνου ως προς ανωτέρω θέμα θα προσβληθεί αρμοδίως άμεσα με σκοπό την ακύρωσή τους….» κατέληγα.

«…Έως και την ημέρα συζήτησης του προϋπολογισμού στο ΔΣ καμιά απολύτως γραπτή-πέραν κάποιων προφορικών μισόλογων-και κατ επέκταση επαρκής πληροφόρηση για το αν πχ ελήφθησαν υπόψη και σε ποιο βαθμό οι εισηγήσεις των καθ΄ ύλην αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου ,οι απαιτήσεις των τοπικών κοινωνιών, πως , με ποια προοπτική και βάσει ποιας λογικής ιεραρχήθηκαν οι όποιοι στόχοι στον προϋπολογισμό, ποια θεωρεί ως μεγάλα προβλήματα της πόλης του Άργους αλλά και της περιφέρειας του δήμου η παρούσα δημοτική αρχή, ποιες είναι ένα χρόνο και πλέον μετά την ανάληψη της Διοίκησης του Δήμου οι επικαιροποιημένες πολιτικές της προτάσεις για τις προοπτικές του δήμου, δεν υπήρξε….»

«…Το Τεχνικό Πρόγραμμα, πέρα από το γεγονός μεροληπτικής κατανομής των διαθέσιμων για έργα και λοιπές δράσεις πόρων- κατά παράβαση του ισχύοντος νομικού πλαισίου- δεν μοιάζει μόνο αλλά και είναι στο μεγαλύτερο μέρος του «εικονικό» όπως και αυτό του 2011. Και πάλι, παρά το μέγεθος του Δήμου, κατακερματισμός έργων, μελετών και προμηθειών….»

«….Τέλος η σχετική εικόνα που παρουσιάζουν…………τα εσοδα και οι δαπανες…… των προβλέψεων του προϋπολογισμού του 2012 προς τα τελικά αποτελέσματα του 2011 και του 2010 έχει ως εξής:

Τα έσοδα του 2012 προβλέπεται να φτάσουν τα 72.0 εκατ. ευρώ έναντι 17,0 εκατ. ευρώ το 2010 και 25,6 εκατ. ευρώ το 2011 ( αύξηση της τάξης του 423,5% !!!!!έναντι του 2010 και 281,2% !!!!έναντι του 2011) . Ας σημειωθεί ότι τα εισπραχθέντα έσοδα το 2010 είχαν παρουσιάσει υστέρηση έναντι των συνολικών προβλέψεων του προϋπολογισμού κατά 36,3% το δε 2011 κατά 41,8%

Οι δαπάνες του 2012 προτείνονται σύμφωνα με το περιεχόμενο του σχεδίου του προϋπολογισμού στο ίδιο με τα έσοδα ύψος, δηλ. σε 72,0 εκατ. ευρώ, έναντι: α) 13,1 εκατ. ευρώ το 2010( αύξηση 549,6% !!!!!!) β) και 25,9 εκατ. ευρώ το 2011( αύξηση 277,9%!!!!!!!). ….»

σ.σ. Για κάποια άγνωστο λόγο τα έσοδα και οι δαπάνες περιορίστηκαν στον ψηφισθεντα τελικά προϋπολογισμό σε 39.3 εκατ.€ .

Στα προβλεπόμενα (τακτικά) έσοδα (ψηφισθέντος προπ/σμού)του « από φόρους και εισφορές» έχει συμπεριληφθεί πρόβλεψη 644.0 χιλ. € έναντι πρόβλεψης 1017,0 το 2011 και τελικών πραγματοποιήσεων 583.4 χιλ. € (αύξηση 10,4%) ,στα δε έσοδα «από λοιπά τέλη και δικαιώματα» ποσό 910.0 χιλ. € έναντι πρόβλεψης 904,5 το 2011και τελικών πραγματοποιήσεων 617.3 χιλ. € (αύξηση 47,4%).

Στο σκέλος των δαπανών οι πληρωμές αμοιβών ελεύθερων επαγγελματιών προβλεπονται στα 535,8 χιλ € έναντι 73.8 το 2011.

Κάτω από τα όσα περιγράφηκαν ότι συνέβησαν- και στο Μέρος α και στο Μέρος Β΄ των σχετικών σχολίων μου- η μείζων αντιπολίτευση νομίζω ότι καταψήφισε αιτιολογημένα και το Τεχνικό Πρόγραμμα και τον Προϋπολογισμό, χωρίς δεύτερες σκέψεις.

Σε κάθε δύσπιστο για αυτά και για μια σειρά άλλα συμβαίνοντα προτείνω την παρακολούθηση κάποιων συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.

Είμαι βέβαιος ότι θα πειστεί για την «αλλαγή πορείας» που λαμβάνει χώρα στο Δήμο, όχι στο πρώτο και όντως δύσκολο χρονικό διάστημα εγκατάστασης της παρούσης Δημοτικής Αρχής, αλλά έναν ολόκληρο χρόνο μετά.

Τα συμπεράσματα και πάλι δικά σας.

Υ.Γ. Εννοείται ότι είναι στη διάθεση του οιουδήποτε τα στοιχεία που επικαλούμαι.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΚΟΥΦΗΣ

Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Άργους-Μυκηνών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου